Papieren via de post
Sommige rekeningen of documenten krijg je op papier. Je kan deze bewaren in een map, een lade of een schoendoos. Het maakt niet uit waar, kies de beste manier die bij jou past.
1 Je post openen en lezen
Veel papieren komen toe via de post. Open elke dag je post en leg de papieren op een vaste plaats. Is dat op de keukentafel of in een lade? Dat is allemaal prima!
Kies één of twee momenten in de week waarop je deze documenten bekijkt en opvolgt. Je leest deze documenten dan aandachtig; moet je iets betalen of krijg je iets terug? Moet je reageren of antwoorden?
2 Verzamel alle documenten
Zoek alle papieren bij elkaar. Maak dan bundeltjes van de papieren die iets met elkaar te maken te hebben. Dan krijg je stapeltjes met bijvoorbeeld alle papieren van jouw:
- energieleverancier;
- mutualiteit;
- gemeente;
- internet, tv en telefoon;
- enz....
Probeer de papieren te ordenen volgens datum. Jij kiest zelf: de nieuwste of de oudste bovenaan? Als je de nieuwste papieren bovenaan plaatst, kan je makkelijk volgende papieren toevoegen.
Deze stapeltjes kan je verzamelen in een farde, een doos of een dossiermap.
3 Gebruik een map met tussenbladen
Bewaar je je papieren in een map? Dan kan je tussen de stapeltjes tussenbladen gebruiken. Zo blijven de stapeltjes bij elkaar en kan je makkelijk papieren terugvinden.
Op www.budgetmaponline.be vind je verschillende (gratis) tussenbladen die je kan gebruiken in een map.
Een ander hulpmiddel zijn de papieren tussenbladen van CEBUD. Een set bestaat uit twee delen; een deel voor rekeningen en een deel voor documenten. Deze tussenbladen zijn betalend en kan je bestellen op de website van Thomas More, expertisecentrum budget en financieel welzijn.
4 Bijhouden of weggooien?
Hoe lang moet je papieren bewaren? Sommige moet je je hele leven lang bewaren, andere maar 6 maanden.
Hier enkele veelvoorkomende papieren en de periodes hoe lang je ze moet bewaren:
2 jaar
- aankoopfacturen en garantiebewijzen van goederen
- energie, telecom en medische kosten (facturen en bewijzen van betaling)
5 jaar
- huur (contracten en betalingen)
- hypothecaire lening (bewijs van betaling)
- advocaten en notaris (erelonen en facturen)
7 jaar
- belastingaangiftes en bijbehorende bewijsstukken
10 jaar
- maandelijkse loonfiches
- bouwen en verbouwen (facturen en bewijs van betaling)
Tot aan je pensioen
- jaarlijkse loonfiches
Levenslang
- documenten van je medisch dossier (inentingen, röntgenfoto's,...)
- geboorte-, adoptie- of erkenningsakte
- testament
- documenten over huwelijk, samenwonen en scheiding
5 Proficiat!
Je eerste stappen om je administratie te ordenen zijn gezet. Het is niet makkelijk om dit vol te houden. Dit kan je helpen:
- Probeer 1 of 2 keer per week je papieren te ordenen.
- Zoek je eigen systeem om papieren te bewaren.
- Bekijk welke papieren je moet bijhouden en gooi andere papieren weg.
- Papieren op orde? Minder stress!