Communiceren met de schuldeiser
1 Neem contact op
Neem zo snel mogelijk contact op met je schuldeiser. Zeg dat je op zoek bent naar een oplossing om je schulden af te betalen.
Je kan vaak rechtstreeks communiceren met je schuldeiser maar dit lukt niet altijd. Sommige schuldeisers werken samen met een invorderaar. Dit kan een advocaat, een incassobureau of een deurwaarder zijn. In dat geval kan je met hen verder communiceren over je schulden.
Contact opnemen met je schuldeiser of invorderaar kan:
- via mail,
- per brief,
- via een elektronisch invulformulier,
- telefonisch.
Wanneer je telefonisch iets afspreekt, stuur je best achteraf een schriftelijke bevestiging. Zo is het duidelijk voor iedereen.
Wanneer je contact opneemt, neem er dan ook enkele belangrijke gegevens bij: een laatste brief/mail over de rekening, je dossiernummer, je gegevens zoals vermeld op je identiteitskaart,...
Wat zeg je?
Als je vragen hebt over je factuur, de communicatie of de dienstverlening, laat dan zeker weten wat je probleem is.
Als je wel akkoord gaat met de factuur, maar je kan het momenteel niet betalen, zeg dat je op zoek bent naar een oplossing.
Leg eventueel kort je situatie uit en geef wat meer achtergrondinformatie.
Start nog niet met een afbetalingsregeling als je niet weet hoeveel je maandelijks kan terug betalen.
Je maakt best eerst een overzicht van je inkomsten en uitgaven met een budgetplan.
2 Vraag een overzicht van je schulden
Je kan aan de schuldeiser een overzicht van je schuld(en) vragen. Je schuldeiser moet een bewijs van je schulden of rekening geven: een ondertekend contract, de kosten, intresten en de brieven die al verstuurd zijn.
Hij zal je ook laten weten hoe ver je factuur of schuld staat. Zo weet je:
- of er een contract of uitspraak van de rechtbank is
- of de schuld terecht is,
- of je schuld nog geldig is.
In deze brief wordt het volgende vermeld: 'onder voorbehoud van alle recht en zonder enige erkentenis van schulden'. Zo erken je de schuld (nog) niet zolang je niet weet of je de schuld wel helemaal moet betalen.
3 Onderzoek je schulden
Het kan zijn dat je schuld of een deel van je schuld(en) niet terecht zijn. Je schuld of een deel van de schulden zijn dan niet correct.
Wil je meer weten over welke kosten bij een onbetaalde rekening komen? Lees dan hier verder over wat er gebeurt met een onbetaalde rekening.
Zijn er wel erg veel kosten aangerekend (bijvoorbeeld een hoge schadevergoeding)? Is de schuld al heel erg oud?
Dan kan je je schuld betwisten. Dan zeg je dat je niet (helemaal) akkoord bent met de schuld. Dit kan je doen als je schuld onterecht is of als je schuld verjaard is. Bij verjaring is je schuld te lang geleden en hoeft hij niet meer betaald te worden.
Heb je twijfels of vragen zoals:
- moet ik de schuld zeker betalen?
- zijn de extra kosten correct berekend?
- is de schuld verjaard?
- is het te moeilijk om een overzicht te krijgen van alle schulden?
Neem zo snel mogelijk contact op met het OCMW of Sociaal Huis in je gemeente of met het CAW in je buurt. Een schuldbemiddelaar zal dit verder met jou bekijken.
4 Een afbetalingsplan voorstellen
Heb je een overzicht van je schulden gemaakt? Ben je zeker dat je alle schulden of een deel moet terug betalen?
Lees dan hier de tips om een afbetalingsplan voor te stellen.