Ik woon in Brussel. Wat met moeilijkheden bij mijn energie- of waterfactuur?
Hieronder vind je informatie over wat als je moeilijkheden hebt in Brussel:
- bij het betalen van de gas- of elektriciteitsfactuur,
- bij het betalen van de waterfactuur,
- en welke maatregelen er zijn om jou te helpen.
1 Gas en elektriciteit
In Brussel zijn er verschillende energieleveranciers en energiecontracten beschikbaar. Het is belangrijk om te begrijpen welke leverancier of contract het beste bij jou past.
Heb je het moeilijk om energiefacturen te betalen?
Als je moeite hebt om je energiefacturen regelmatig te betalen, kan je tijdelijk het ‘statuut beschermde klant’ aanvragen. Hierdoor kan je genieten van het sociaal tarief en een regeling vragen voor je onbetaalde facturen. Ook ben je beschermd tegen het afsluiten van je energiecontract door de leverancier.
Extra beschermingsmaatregelen
In Brussel zijn er extra regels zodat je gas of elektriciteit niet wordt afgesloten:
- Er is er geen vermogensbegrenzer meer! Je bent nu niet langer beperkt in het energieverbruik op basis van je inkomen.
- Een gewaarborgde minimumlevering van energie, waardoor je altijd verzekerd bent van een basisniveau van energie, zelfs als je je rekeningen niet kan betalen.
- Verhoging van het inkomen voor het Statuut van beschermde afnemer. Vraag het staat van beschermde klant aan via BruGel vanaf een hoger netto-inkomen. Zo zijn meer mensen beschermd tegen afsluiting.
- Beperking van extra kosten tijdens minnelijke invordering: er kunnen maximaal €55 aan extra kosten worden gevraagd tijdens minnelijke invordering. Dit is dus tijdens het sturen van herinneringen en een ingebrekestelling. Vanaf een vonnis (= gerechtelijke invordering) kunnen er wel meer kosten worden gevraagd.
- Moeilijker om energie af te sluiten voor netbeheerders zoals Sibelga om energie af te sluiten als de klant nog steeds op het adres woont.
2 Water
Vivaqua: de waterleverancier in Brussel
Vivaqua is verantwoordelijk voor de levering van water in Brussel. Voor vragen over je waterfactuur, lekken, domiciliëringen of verhuizingen kan je terecht op de website van Vivaqua.
Wanneer krijg ik mijn waterfactuur aan?
Vivaqua stuurt al hun klanten minstens om de drie maanden een factuur. Dit betekent dat je vier VIVAQUA-facturen per jaar ontvangt, waaronder drie tussentijdse facturen en een eindafrekening na de opneming van je meterstand.
Moeite met betalen?
Als je moeite hebt om je waterfactuur te betalen, kan je een afbetalingsplan aanvragen voor je jaarlijkse factuur. Houd er rekening mee dat Vivaqua géén afbetalingsplan aanvaardt voor voorschotfacturen.
Sociale tegemoetkoming
In bepaalde gevallen kan je beroep doen op een sociale tegemoetkoming voor water, gefinancierd door het Brusselse Gewest. Deze steun wordt één keer per jaar toegekend en omvat een vast gedeelte van €5 per gezin en een variabel gedeelte van €50 per persoon in het gezin.
Hoe deze tegemoetkoming verkrijgen?
Als je recht hebt op deze tegemoetkoming en Vivaqua je bankrekeningnummer heeft, stuurt Vivaqua je een brief waarin je wordt gevraagd dit nummer te controleren.
Als het rekeningnummer klopt, hoef je niets te doen. Als het rekeningnummer niet klopt, moet je het nieuwe nummer doorgeven, bij voorkeur door een online formulier in te vullen.