Schoolboeken voor je kind in het secundair (of middelbaar) onderwijs kunnen heel duur zijn. Meestal moet je die niet kopen bij de school zelf, maar wel bij een extern bedrijf of
organisatie.
Wat kan je doen als je de schoolboeken niet kunt betalen?
De school kan mee zoeken naar een oplossing. Sommige scholen zijn Robinscholen. Zij mogen een Robinpas geven aan ouders die het financieel moeilijk hebben. Met zo’n Robinpas kan je de schoolboeken in 10 keer afbetalen, zonder extra kosten.
In Brussel is de Robinpas al actief in enkele Nederlandstalige scholen. In de toekomst zal dit nog uitgebreid worden, ook naar het Franstalig onderwijs.
Je kan ook rechtstreeks een afbetalingsplan aanvragen bij de externe leverancier van de boeken
Goed om weten: zolang er geen oplossing wordt gevonden, zal de externe leverancier de factuur blijven invorderen. Ze kunnen dit bijvoorbeeld doen via een incassokantoor, advocaat of gerechtsdeurwaarder.
Een vraag of een klacht?
Bij volgende organisaties kan je een klacht indienen als je vindt dat de school in de fout gaat:
- De klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat. Het kinderrechtencommissariaat luisteren naar jou en zoeken mee een oplossing. Ze zijn per telefoon of per mail bereikbaar.
- De Commissie Zorgvuldig Bestuur. Via deze Commissie dien je klacht in tegen de school. Je kan onder andere een klacht indienen rond kosteloosheid in basisonderwijs of kosteloze toegang secundair onderwijs. Een raad bespreekt jouw klacht en maakt een beslissing. De school is verplicht om deze beslissing te volgen.
Auteur: Colette Victor, coördinator vzw Krijt