Ik kan de schoolrekening niet betalen. Wat nu?
In gesprek met de school
Als je de schoolfactuur niet kan betalen, ga dan zeker in gesprek met de school.
Elke school zou een vertrouwenspersoon moeten hebben. Met deze persoon kan je in vertrouwen spreken over geldzaken. Bel of mail naar de school om te vragen wie de vertrouwenspersoon is.
Staat er een contactpersoon vermeld op de schoolfactuur? Je kan altijd een afspraak maken met deze persoon om samen naar een oplossing te zoeken.
Oplossingen die een school kan aanbieden
- Je kan samen met de school een afbetalingsplan afspreken.
- De school heeft misschien een sociale kas of een solidariteitsfonds dat kan helpen.
- Misschien is het zelfs mogelijk om (een deel van) de schulden kwijt te schelden.
- De school kan doorverwijzen naar het OCMW of een andere organisatie die kan helpen.
Goed om weten: de school kan een kind niet weigeren op bv. een schooluitstap omdat de schoolrekening niet betaald is.
Wat kan het OCMW of een andere organisatie doen?
- In sommige gevallen kan het OCMW extra financiële steun geven om bepaalde schoolkosten te betalen.
- Het CAW zoekt samen met jou waar je recht op hebt en geeft advies over jouw budget.
- Een vereniging waar armen het woord nemen of een Welzijnsschakel kan jou advies geven en kan jou helpen om de school te contacteren.
Een vraag of een klacht?
Er zijn twee organisaties die je kunnen ondersteunen:
- De klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat. Het kinderrechtencommissariaat luistert naar jou en zoekt mee een oplossing. Ze zijn per telefoon of per mail bereikbaar.
- De Commissie Zorgvuldig Bestuur. Via deze Commissie dien je klacht in tegen de school. Je kan onder andere een klacht indienen rond kosteloosheid in basisonderwijs of kosteloze toegang secundair onderwijs. Een raad bespreekt jouw klacht en maakt een beslissing. De school is verplicht om deze beslissing te volgen.
Auteur: Colette Victor, coördinator vzw Krijt
Interessante blogartikels:
Folder
Groeipakket
Hoe vraag je het Groeipakket aan? En hoeveel krijg je?