Heb ik bedenktijd na een aankoop en hoe lang?
Voor de bedenktijd na een aankoop maakt de wet een onderscheid tussen aankopen in een winkel en aankopen op afstand.
Denk in dat laatste geval aan bijvoorbeeld online aankopen, kopen aan de deur en telefonische verkoop. Hieronder lees je wanneer het recht op terugbetaling precies geldt en hoe lang die bedenkperiode is.
Bedenktijd na een aankoop in een winkel
Wettelijk is een verkoper of winkelketen niet verplicht om bedenktijd na een aankoop te geven. Je hebt dus niet automatisch recht op terugbetaling. Vermijd dus impulsaankopen. In de praktijk zijn er steeds meer winkels die bedenktijd afficheren of er promotiecampagnes mee voeren.
Bovendien bestaan er uitzonderingen waarbij de winkelier de bedenktijd toch niet kan weigeren. Kan je bewijzen dat de leverancier je op het verkeerde been heeft gezet? Of kan je aantonen dat de verkoopinformatie onjuist of onvolledig was? Dan heb je recht op een terugbetaling of kan je een beroep doen op het herroepingsrecht.
Bedenktijd na een aankoop op afstand
Aankopen op afstand zijn: online aankopen, aankopen via de telefoon en aankopen via deur-aan-deur verkopers. De bedenktijd bedraagt hiervoor 14 dagen.