Een vraag of een klacht over een gerechtsdeurwaarder?

Vragen over de gerechtsdeurwaarder?
Neem eerst contact op met de gerechtsdeurwaarder.
Je kan het kantoor van de gerechtsdeurwaarder bereiken tijdens de kantooruren aan het loket, via telefoon, mail of brief.
Klacht over de gerechtsdeurwaarder
?
Wanneer je een probleem hebt met de werkwijze van een gerechtsdeurwaarder, zijn er verschillende manieren om dit op te lossen. Hier vind je drie mogelijkheden:
1 Ombudsman van gerechtsdeurwaarders
Contacteer de ombudsman voor gerechtsdeurwaarders. Hij probeert via bemiddeling een oplossing te vinden. Dit is vooral nuttig bij misverstanden of onduidelijkheden.
Let op: de ombudsman behandelt geen tuchtzaken en kan geen sancties opleggen.
Meer info op: ombudsgdw.be
2 Officiële klacht indienen
Wanneer bemiddeling niet volstaat, kan een klacht worden ingediend:
- ofwel bij de arrondissementskamer waarvan de betrokken gerechtsdeurwaarder deel uitmaakt. Zoek de contactgegevens op: Arrondissementen | Gerechtsdeurwaarders
- ofwel bij de Nationale Kamer van de Gerechtsdeurwaarders. Hier kan je schriftelijk een klacht indienen.
Let op! Kies één van deze twee opties. Beter niet allebei, want dat kan de behandeling van je klacht vertragen.
3 Een klacht bij de beslagrechter
In sommige gevallen kan een klacht bij de beslagrechter worden ingediend. Daarvoor vraag je best juridisch advies.
Neem contact op met juridische bijstand, zoals een juridisch expert of een (pro-deo) advocaat.
Belangrijk: Neem zo snel mogelijk contact op met de gerechtsdeurwaarder om mogelijke oplossingen zoals een afbetalingsplan te bespreken.
Hoe sneller je dit doet, hoe meer opties er vaak nog zijn.
Auteur: Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders. Lees meer op de website www.gerechtsdeurwaarders.be