Alles correct?
Controleer altijd of je gegevens op de factuur juist zijn. Bekijk je naam en adres.
Jaarlijks wordt er gevraagd om je meterstanden door te geven. Noteer de meterstand en geef dit tijdig door aan je waterbedrijf. Ook waterlekken kunnen op die manier snel gevonden worden.
Factuur/rekening
Herinnering
Betaal je de eerste factuur niet op tijd, dan krijg je een herinnering. De eerste herinnering is gratis. Dit wordt per post of online verstuurd.
Binnen één kalenderjaar zijn de eerste drie herinneringen kosteloos. Erna betaal je €7,5 extra per herinnering.
Je hebt 15 dagen de tijd om de herinnering te betalen. Doe je dit niet, dan kan het waterbedrijf een ingebrekestelling sturen.
Ingebrekestelling
Bij een ingebrekestelling worden er extra kosten verrekend. De ingebrekestelling:
- wordt 15 dagen na de herinnering verstuurd,
- kost maximaal €7,5 eventueel met verzendingskosten,
- is gratis voor beschermde klanten.
Dossier overmaken
Het waterbedrijf zal nu zelf oordelen of je dossier wordt overgemaakt aan;
- een incassobureau (brengt extra kosten met zich mee),
- of een gerechtsdeurwaarder (brengt extra kosten met zich mee),
- of de LAC (Lokale adviescommissie), hierin zitten mensen van het OCMW, de waterleverancier en eventueel jouw schuldbemiddelaar.
Ben je beschermde klant? Je dossier zal sowieso worden overgemaakt aan de LAC.
Nu wordt er een afbetalingsplan voorgesteld. Als dit afbetalingsplan voor jou te zwaar is, ga dan zeker naar het OCMW of het CAW.
Begrenzer
Werd jouw dossier besproken op de LAC? Dan krijg je misschien een begrenzer. Jouw watertoevoer is dan beperkt tot 50 liter water per uur.
Betaal je je afbetalingsplan? Dan zal de LAC de begrenzer terug wegnemen.
Afsluiten water
Je water kan afgesloten worden als:
- je nog steeds niet betaalt,
- de begrenzer weigert,
- de begrenzer stuk maakt.
Heraansluiting
Heb je een akkoord over een afbetalingsplan en ben je terug gestart met betalen? Dan wordt je water terug aangesloten.
- Eerste keer terug aangesloten? Dan krijg je terug dezelfde afbetaling als ervoor.
- Al meerdere keren afgesloten? Dan moet je zelf naar de LAC gaan om te vragen om het water terug aan te sluiten.
- Gaat de LAC akkoord of laten ze niets weten? Dan krijg je binnen vijf werkdagen terug water van de leverancier.